lørdag den 14. marts 2015

Grove klatboller (med squash) - de nemmeste boller i verden



Lige en hurtig opskrift på klatboller, som jeg har villet lægge på bloggen længe. Jeg har bagt disse boller i maaange år efterhånden, men jeg bliver ikke træt af dem, da de kan varieres i det uendelige. Og så bliver de som regel dejligt saftige indeni og sprøde udenpå - netop som jeg godt kan lide :) Nå ja, og sidst men ikke mindst, er de usandsynligt nemme at bage, og helt uden at man skal have fingrene i dejen.



Her kommer opskriften, som er en hel del på slum!

Ingredienser (ca. 25 boller):

Ca.  800 mL koldt vand
En lille klump gær (ca. 5 g)
100 g havregryn
150 g revet squash, gulerod eller lign.
100 g solsikkekerner
Ca. 200 g grahamsmel (eller andet groft mel)
Hvedemel indtil dejen lige kan røres med en ske.
1 stor tsk salt

Gæren røres ud i vandet i en stor skål, og resten af ingredienserne røres i. Jeg venter altid med hvedemelet til sidst, så jeg kan hælde i, indtil jeg lige netop kan røre det rundt med en god grydeske.

Nu kan man så enten stille dejen i køleskabet og lade den hæve i ca. 12 timer, eller man kan stille den på køkkenbordet og lade den hæve i 4-6 timer - indtil dejen er hævet til ca. dobbelt størrelse. Herefter klattes bollerne ud på et par bageplader med to skeer og bages ved ca. 230 grader i en forvarmet ovn i ca. 25 min. Ovnen skal være meget varm, så man får de lækre, sprøde sprækker i overfladen, når bollerne hæver :)

God fornøjelse med bagningen!

3 kommentarer :

  1. Alm eller varmluft? Ser lækre ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg bruger altid varmluft - har ikke tålmodighed til andet 😝

      Slet