onsdag den 22. oktober 2014

En speciel men god oplevelse



Jeg lovede at vænne tilbage, når jeg havde været til stilledag med mindfulness. Det er jo så for den opmærksomme læser rigtigt nok ved at være lidt tid siden, men der har været gang i den osv osv....

Nå, men bedre sent end aldrig! Stilledagen bestod af en hel dag fra 8:30-16:30, hvor vi ca. 20 mennesker mødtes sammen med vores underviser et dejligt sted (skriver ikke nærmere oplysninger her, da jeg ikke vil reklamere), og så gik det ellers ud på at være stille og meditere! Ja, det lyder lidt mærkeligt; det synes jeg også inden, men faktisk viste det sig at være en rigtig god og spændende oplevelse.

Efter lidt kort introduktion til dagens program, gik vi alle "ind i stilheden", hvor vi hverken måtte snakke (altså bortset fra underviseren) eller kigge hinanden i øjnene. Den første time føltes det bare vildt mærkeligt ikke at snakke til hinanden, men specielt ikke at måtte kigge på hinanden! Man indså hurtigt, hvor meget tid og energi, vi hele tiden bruger på at aflæse hinandens signaler og tolke på, hvad andre mon tænker og føler. Det slap man helt for denne dag, og faktisk blev det efter et stykke tide rigtig rart at undvære... Samtidig havde man dog stadig en følelse af at være i en gruppe, hvilket var vigtigt for både humøret og koncentrationen! Nå, men dagen gik hurtigt (ja utroligt nok kedede man sig overhovedet ikke) med forskellige meditations- og yogaøvelser. Vi troede, at vi var et uforstyrret sted, hvor vi i stilhed kunne gå ud og nyde den tilhørende park... Men nej, adskillige familier havde åbenbart besluttet at netop denne dag og dette sted skulle bruges til picnic og børnefødselsdag i det grønne! Det tog lidt tid at abstrahere fra, og tror virkelig de undrede sig over, hvad vi dog var for nogle tosser, der ikke snakkede sammen og nogle gange gik alene frem og tilbage i en lille firkant 100 gang (dette var gangmeditation)! :) Men også det måtte og skulle vi anerkende og lære at abstrahere fra, hvilket faktisk gik fint nok. Kl ca 15 gik vi så ud af stilheden ved først at hviske til en makker og derefter snakke sammen i små grupper for ikke at blive overvældet efter så lang tid i kun ens eget selskab. Faktisk havde jeg mest lyst til at forblive i stilheden, men på den anden side var det også fint at få delt sine oplevelser med hinanden.

Og hvad fik jeg så ud af det? Modtog jeg nogle store og banebrydende åbenbaringer om mig selv og mit liv? Nej.... Det vil jeg ikke påstå, men det var en rigtig fed oplevelse, som jeg hellere end gerne vil gentage. Nok mest fordi det var spændende og fedt at være sammen med sig selv en hel dag og finde ud af, at det faktisk er OK og godt kan lade sig gøre :)

Nu her jeg så afsluttet 8-ugers forløbet, og jeg må sige, at det har været rigtig godt. Jeg har stadig svært ved at sætte fingeren på, hvad det helt specifikt har gjort for mig, men det har helt sikkert givet mig mere ro på (specielt min underbevidsthed) og har mindsket min angst betydeligt. Måske er jeg også blevet bedre til meget hurtigt at identificere fordømmende og negative tanker omkring mig selv eller andre og hurtigt få dem afledt.

Jeg synes lige nu det er svært at tage mig sammen til at fortsætte meditationerne i samme stil som under kurset.. Men 1 time hver dag er virkelig også meget, når man har et lille barn! Hvis jeg klarer 1/2 lige nu er jeg glad... Men det er jo også meget bedre end ingenting! ... Nå, apropos må jeg vist hellere se mit snit til at meditere lidt, da der lige er en times fred inden krudtuglen skal hentes fra vuggestuen ;)

Ps: her er en video af ham, der "opfandt" mindfulness-kurset, jeg var på. Han er virkelig inspirerende og her fortæller han om, hvad mindfulness kan gøre ved os:
https://m.youtube.com/watch?v=EU7vKitN4Ro


Ingen kommentarer :

Send en kommentar