torsdag den 31. juli 2014

Rugbrødssnacks med mørk chokolade og dadler - perfekte til at tilfredsstille den søde tand med god samvittighed



Disse rugbrødssnacks har jeg bagt et par gange, og de er virkelig skønne som et alternativ til slik, eller som supplement til frokost eller morgenmad :) Jeg blev inspireret til dem en dag, hvor jeg var ude at handle og så nogen lignende, som kostede en formue! Opskriften er en kombi af en opskrift fra denne hjemmeside og fra mine egne ideer.

Man starter med at lave en fordej, som skal stå ved stuetemperatur natten over, eller man kan lave dem om morgenen og bage dem om aftenen.
 
Ingredienser fordej:
 
3.5 dl koldt vand
En lille klump gær på størrelse med spidsen af en lillefinger
200 g rugmel
200 g hvedemel

Gæren røres ud i vandet og melet røres i. Dejen dækkes med et viskestykke og sættes til at hæve ved stuetemperatur i ca 8 timer.

Om aftenen eller dagen efter laver man så resten.
Først skal nogle forskellige kerner sættes i blød:

Kerner:

150 g knækkede rugkerner
100 g hørfrø
50 g solsikkekerner

Sættes i blød i ca 1 ½ time i 5 dl kogende vand.

Til sidst blandes fordej og kerne med resten af ingredienserne:

200 g hakket mørk chokolade
100 g hakkede dadler (kunne også være figner eller tørrede abrikoser)
2 tsk salt
1 sk sirup/honning
4 tsk kakaopulver

Man kan med fordel bruge en røremaskine, da dejen godt kan være noget hård at røre i hånden!
Dejen klattes ud i hapser-størrelse på en bradepande med bagepapir og bages først ved 250 grader (i en forvarmet ovn med vandbad) i 5 min, hvorefter temperaturen sættes ned til 200 grader i ca. 30 min.

Og så kan du sætte tænderne i en sprød (og næsten sund) haps! :)




 



Ingen kommentarer :

Send en kommentar